Se toinen minä

Hei sinä  siellä peilissä. Sinä, jolla on tyhjät silmät ja hymytön naama. Mihin sinä piilotit sen toisen. Iloisen, tasapainoisen, unelmoivan, haaveilevan? Se oli tässä vielä puoli vuotta sitten. Minne hänet karkoitit?



Hän joo halusi muutosta. Meni tyhmänä kertomaan sen kaikille, asettui odottamaan. Kunnes se muutos tuli ja hän heti tajusi, että tilausta olisi pitänyt tarkentaa. Olitko se sinä irvistelijä siellä peilissä, joka toit tämän muutoksen? Tajusit tilaisuutesi tulleen. Näit mahdollisuuden jälleen ottaa minusta vallan. Bitch.

Olen 10 vuotta taistellut sinua vastaan. Puhunut, syönyt lääkkeitä, tehnyt erilaisia harjoituksia, istunut terapioitavana ja coachattavana, etsinyt ilon lähteitä heinäsuovasta, keksinyt ratkaisuja... vain, jotta sinä katoaisit. Häipyisit kuin tuhka tuuleen. Koska sinun kanssa minä en jaksa. Sinä olet kova. Sinä et ymmärrä. Sinä ruoskit minua tekemään enemmän, vaatimaan enemmän, odottamaan enemmän silloinkin kun olen jo polvillani itkuni voimasta.

Sinä kuvittelet, että hyvä asema, parempi työ ja raha ovat avain onneen. Sinä myös kuvittelet, että vain olemalla yliosaaja, parempi kuin kukaan muu, elämässä pärjää. Mutta olen minä pärjännyt ilman sinuakin. Paremmin kuin hyvin. En välttämättä noissa asioissa, mutta niissä, mitkä olen kokenut tärkeiksi. Kuten ihmissuhteet. Hymyileminen, Tunteminen. Merkityksellisten asioiden tekeminen. Minä itse.

Ja sinä tiedät, että minä, joka nyt puhun, olen todellinen minä. Minä haluan mielenrauhaa. Haluan iloita ja nauttia elämästä. Haluan kokea ja nähdä. Minä haluan välittää siitä, mitä laitan suuhuni, aamulla päälleni. Minä haluan voida nauttia ihmisistä ympärilläni. Maistaa samppanjan pähkinäisyyden, tuntea juoksun flown, ajautua ompelun ja musiikin vietäväksi. Ja kyllä, me molemmat tykkäämme mustasta, mutta minä en välittäisi siitä harsona kasvoillani. Muurina sydämeni ympärillä.

Miksi sinä tulit? Miksi et vain voinut pysyä poissa?
Ja miten ihmeessä kykenit ottamaan vallan niin nopeasti? Juuri kun olin sinut unohtanut...

Kommentit

Suositut tekstit