Yrittäjyys kunniaan!



Ajattelin viettää suomalaisen yrittäjyyden kesän. Koska tunnen sen joka solullani, että yrittäjiä - pieniä ja isompia - Suomi tarvitsee enemmän kuin ehkä koskaan. Tätä taloustilannetta ei käännetä nousuun vain säästämällä ja panttaamalla. Ja yrittäjät tarvitsevat tukeamme.

Itselleni tämä käytännössä merkitsee ulkomaisten nettikauppojen asettamista paitsioon. Olkoonkin, että ehkä koko Eurooppa kaipaisi kovasti kuluttajia ja kuluttamista. Vaikeuksia on luvassa, itselleni. Olen nimittäin huomannut, että englantilaiset vaatemerkit sopivat minulle erityisen hyvin. Niiden valikoima Suomessa puolestaan on heikko: Nougat London, Laura Ashley, Karen Millen. Siinä ne. Keskimmäinen ei ole tyylilajiani, jälkimmäinen taas tekee sääntöön poikkeuksen: mitoitus ei toimi. Toisaalta tässä taloustilanteessa kaikki alennukset ovat myös oman järjen mielestä hyviä. Niitä ulkomaiset nettikaupat voivat tarjota volyyminsa tähden. Ja lopulta olen nirso: kaipaan usein laajempaa valikoimaa, josta valita. Tätä tuskin tarvitsee selittää.

Totuus kuitenkin on, että meillä ei ole pian sitäkään valikoimaa kuin nyt, jos tämä tahti jatkuu. Eli, sillä mennään mitä on ja konkreettisesti täällä olemassa olevat liikkeet ja toimijat kunniaan!


Yrittäminen - yrittäjyys - on minulle kovin tärkeä asia. Viimeiset kuusi ja puoli vuotta on leipäni, parhaassa tapauksessa myös voi sen päälle, tullut yrittäjänä toimimalla. Kuvaan usein tämän ajan olleen ennen kaikkea matka itseeni. Mutta se on myös silmiä avaava, ymmärrystä lisäävä kokemus. Elämän viedessä eteenpäin olen saanut mahdollisuuden jakaa myös omasta kokemuksestani muille sparraamalla, kannustamalla, tasoittaen tietä yrittäjyyteen.

Elokuuhun asti vältän siis kirkuvaa nettikauppaa, niin yleellisen ihanaa Yooxia, lukemattomia kenkänettikauppoja. Samalla esittelen teille ilolla joitakin suomalaisia yrittäjiä ja yrityksiä - pääasiassa intohimooni eli tyyliin liittyen.

Oletko mukana? Minä olen.


p.s. Tiedostan, että ollakseen todella vaikuttava, pitäisi suosia vain suomalaista. Koen kuitenkin, että  moni ulkomainen brandi/liike/ketju luo Suomeen välillisesti (jopa suoraan) yrittäjyyttä ja työpaikkoja ja siksi ne ovat merkittävässä asemassa paitsi itsemme niin koko Euroopan kannalta.

Kommentit

Suositut tekstit