Unelma

Minulla on unelma. Muistin sen taas tänään. Saakohan unelmia sanoa ääneen - vai käykö samoin, kuin jos sanoo synttärikakun kynttilöitä puhaltaessa mielessään ajatteleman toiveen ääneen?

Unelmoin omasta muotitalosta. Se sijaitsisi Helsingissä Espalla. Kolmekerroksinen. Sen nimi olisi nykyisen yritykseni tavoin CocoStyle. Logokin tuolle muotitalolle on jo olemassa. En edes tiedä, mitä muotitalossani tehtäisiin: myydäänkö, suunnitellaanko vai valmistetaanko vaatteita? Toimitetaanko siellä uusinta muotilehteä? Sen tiedän, että siellä olisi sushibaari. Ja alimmassa kerroksessa olisi samppanjabaari. Oma huoneeni olisi keskimmäisessä kerroksessa. Jotta näen ja kuulen kokonaisuuden. Jotta olen osa sitä. Jotta olen lähellä niitä, jotka pukeutuvat ja kantavat vaatteita. Mutta jotta voin katsoa, ei alaspäin, vaan pidemmälle, kauemmas, laajemmin.

Olen pakottanut itseäni ottamaan etäisyyttä siihen, mistä pidän. Että tuntisin ja näkisin sen uudestaan. Tietäisin, pidänkö siitä oikeasti vai vain siksi, että olen sattunut niin sanomaan. Enkä muka kehtaisi enää muuttaa ajatustani. Tänään pitkästä aikaa puhuin unelmastani - ja siihen mahdollisesti johtavista ideoistakin - ääneen. Tunsin, kuinka silmäni säihkyivät. Uskon, että ihminen voi puhua asiantuntevasti ja innostavasti monesta asiasta. Mutta silti on eri asia puhua jostain, joka vaan tulee sydämestä...

Unelmani aika ei ole vielä. Ennen sitä on paljon rakennettavaa ja valmisteltavaa. Eikä vähiten itseni kanssa.

Eikä se mitään, jos unelmani ei koskaan toteudu. Koska osittain elän kai sitä jo nyt. Ajattelen, että tuntuisi hyvältä istua keinustuolissa vanhainkodissa ja miettiä, että ainakin minulla oli unelma. Kaikessa epärealistisuudessaankin jopa realistinen. Ainakin se sai minut eräänä päivänä hymyilemään. Toisena nousemaan sängystä ja yrittämään. Kolmantena tuntemaan oloni hyväksi.

Kommentit

Anonyymi sanoi…
Tämä unelma on ihana! Iso ja huikea, toisaalta, ei mahdoton! Kutkuttava! Vaali sitä ja se vaalii sinua!
-Heidi
Anonyymi sanoi…
Ei se ole vain unelma. Minusta se on visio! Ja kun sen uskaltaa sanoa ääneen, niin on jo matkalla kohti sen toteutumista. Älä kyseenalaista sitä, vaan näe itsesi jo istumassa hymyillen siellä keskikerroksessa, ja nauti niistä tyytyväisistä asiakkaista, jotka palaavat yritykseesi uudestaan ja uudestaan. Ja tuovat tuttunsakin. Suorituskeskeisen arjen vastapainoksi tarvitaan ripaus luksusta ja hemmottelua, miten sitä muuten pääsee irti arjesta ja saa elämään vaihtelua ja jaksaa pitkään työelämässä?! Go girl go! :)
-Heli
juu sanoi…
Sinä muistit, että sinulla on unelma, ja vielä mikä se onkin. Hyvä!
Minua muistutettiin hiljattain siitä, että unelmia tulee olla. Ja kas, havahduin, etten ole unelmoinut mistään pitkään aikaan. Piti oikein miettiä, mitä ne unelmat onkaan. Pelottavaa!!

Ehkä näin käy, kun elää umpirealistisen miehen kanssa:).

Aion parantaa tapani. Jahka ennätän. Unelmoida taas! Salaa, ja ääneenkin, jos siltä tuntuu...
Maarit sanoi…
Heidi: kiitos, nyt aion todellakin vaalia unelmaani. Tai ainakin uskaltaa unelmoida.

Heli: olen huomannut, ettei minulle riitä matka. Tarvitsen kohteen. Tällainen unelma - tai visio - on täydellinen kohde. Riittävän kaukana, mutta riittävän todellinen. Kiitos kannustuksesta. Ja matkaseuraa ja tukijaa aina tarvitaan...

Juu: Joskus minulle annettiin eteeni nelisivuinen paperi, johon olisi pitänyt kirjoittaa unelmia ja asioita, jotka estävät minua saavuttamasta niitä. En keksinyt unelman unelmaa. Romahdin täysin.

Unelmointi on ihanaa, unelmat tärkeitä. Onneksi niiden ei tarvitse olla suuria tai edes kaukana. Ne voivat liittyä vaikka teekuppilliseen puolen tunnin päästä...

Juuri nyt unelmoin siitä tunteesta, minkä joskus saavutan, kun istahdan ompelukoneen äärelle ja saan jotain aikaiseksi. Se ei ole kaukana. Ompelukoneeni huutaa minua tuossa 1,5 metrin päässä... :)

Suositut tekstit